24.10.2017

Akvaariohuutokauppa

Tampereen Akvaarioseura järjestää syksyisin akvaariohuutokaupan.

Tapahtuma on kaikille avoin ja maksuton, mutta ainoastaan akvaarioseurojen jäsenet voivat jättää tuotteita huutokaupattavaksi.

Tapahtumassa voi maksaa käteisellä, pankkikortilla ja useimmilla luottokorteilla.

Ostaminen ja myyminen huutokaupassa

Huutokaupassa saa tarjota myytäväksi mitä tahansa akvaarioharrastukseen liittyvää kuten kaloja, kasveja, akvaariotarvikkeita, kirjallisuutta ja kalanruokia, poislukien EU:n julkaiseman vieraslajiluettelon sisältämät lajit*. Järjestäjä ottaa 10% huutokauppapalkkion tuotteen myyntihinnasta, loput saa tuotteen myyjä. Kaikkien tuotteiden pohjahintana on 2,00 euroa, ellei myyjä ole merkinnyt tuotteelle suurempaa pohjahintaa. Tuote myydään huutokaupassa eniten tarjoavalle. Jos huutoja ei tule, tuote siirretään erilliselle myyntipöydälle (ns. markettipöytä), josta tuote voidaan myydä myyjän ilmoittamalla pohjahinnalla (jos et halua tuotettasi myytäväksi marketissa, laita siitä selkeä merkintä tuotteen huutokauppalappuun). Huutokauppaan ei oteta samaa tuotetta liian montaa kappaletta. Jos samoja tuotteita tulee kovin monta, järjestäjä pitää itsellään oikeuden siirtää osan tavarasta suoraan markettipöydälle. Myytäväksi tavaraa saavat tuoda kaikkien akvaarioseurojen jäsenet. Ostamaan saa tulla kuka tahansa.

Myytävät tuotteet pitää merkitä hyvin. Tuotteiden merkitsemiseen on käytettävä TAS:n huutokauppalappuja, joita voit tallentaa omalle koneellesi täältä: Huutokauppalaput (Excel, 81 KB). Tyhjät huutokauppalaput ovat saatavilla myös PDF - muodossa, jolloin tulostettuihin lappuihin voidaan kirjoittaa tuotteiden tiedot käsin: Huutokauppalaput (PDF, 13 KB).

Huutokauppalappuihin täytetään omien myyntituotteiden tiedot (huomaa, että lapun harmaa osa täyttyy automaattisesti kun täytät Excelissä valkoisen osan), laput tulostetaan ja kiinnitetään myytäviin tuotteisiin niin, että harmaan osan saa repäistyä helposti irti. Huutokauppalapun repäistävä osa jää rahastuksen yhteydessä kassalle ja tuotteiden myyntisummat syötetään tietokoneelle vasta myöhemmin pahimman ruuhkan hälvennyttyä. Tämä nopeuttaa merkittävästi jonon kulkua marketissa. Alla esimerkkikuva oikein täytetystä ja tuotteeseen kiinnitetystä huutokauppalapusta.

Tuotteet on pakattava huutokauppasääntöjen edellyttämällä tavalla. Kalapusseihin laitetaan vettä ja ilmaa/happea 1:4 – 1:3. Vettä ei saa laittaa liikaa vaan ilmatilaa on jätettävä riittävästi. Alla mallikuva kalapussin oikeasta vesimäärästä.

Huomioithan ostajana seuraavat seikat ennen elävän eläimen ostopäätöstä:

• Tunnet eläimen hoitovaatimukset ja pystyt hoitamaan sitä näiden vaatimusten mukaisesti.
  • Pystyt kuljettamaan hankkimasi eläimen kotiin turvallisesti.
  • Tiedät, kuinka se kotiutetaan akvaarioon.

MUISTA: ELÄIN EI OLE ESINE!

Lisätietoa huutokaupasta kannattaa käydä lukemassa TAS:n huutokauppasäännöistä:

huutokauppasaannot_TAS (PDF, 70 KB)

*EU:n vieraslajilistaan kuuluvat mm. seuraavat lajit:

VESIKASVIT

• afrikanvesihäntä (Lagarosiphon major)
  • brasilianvesiasteri (Gymnocoronis spilanthoides)
  • isoärviä (Myriophyllum aquaticum)
  • kampaärviä (Myriophyllum heterophyllum)
  • karheaviuhkalehti (Cabomba caroliniana)
  • kellusvesihyasintti (Eichhornia crassipes)
  • keltamajavankaali (Lysichiton americanus)
  • kiehkuravesirutto (Elodea nuttallii)
  • lauttarusolehti (Ludwigia grandiflora)
  • loikorusolehti (Ludwigia peploides)
  • poimukellussaniainen (Salvinia molesta/S. adnata) (hyväksytty 14.6.2019)
  • sumasammakonputki/leinikinputki/kelluva penni (Hydrocotyle ranunculoides)
  • vesikaijalehti (Alternanthera philoxeroides)

KALAT

• aurinkoahven (Lepomis gibbosus) (hyväksytty 14.6.2019)
  • juovakorallimonni (Plotosus lineatus) (hyväksytty 14.6.2019)
  • rohmutokko (Perccottus glenii)
  • saharasbora (Pseudorasbora parva)

MATELIJAT

• punakorvakilpikonna (Trachemys scripta)

SELKÄRANGATTOMAT

• amerikankääpiörapu (Orconectes limosus)
  • amerikkalaisperäinen Orconectes virilis -rapu (Orconectes virilis)
  • marmorirapu (Procambarus fallax (f. virginalis))
  • punarapu/punarämerapu/punainen suorapu (Procambarus clarkii)
  • täplärapu (Pacifastacus leniusculus)
  • uudenseelanninlattana (Arthurdendyus triangulatus (hyväksytty 14.6.2019)
  • villasaksirapu (Eriocheir sinensis)

Täydellinen vieraslajiluettelo (30.9.2019)
Lisätietoja vieraslajeista

EMME OTA HUUTOKAUPPAAN MYYNTIIN VIERASLAJILUETTELON SISÄLTÄMIÄ LAJEJA!

Esimerkki aikataulusta vuodelta 2017

09:30 tavaran vastaanotto / kauppiaat
11:30 huutokauppa
12:30 marketti / kauppiaat
13:00 huutokauppa
14:30 marketti / kauppiaat
15:15 huutokauppa
17:00 lopuksi on vielä mahdollisuus ostaa markettipöytään myymättä jääneitä tuotteita (+ kauppiaat)
17:30 paikka suljetaan ja siivotaan

Huomaathan, että huutokaupan aikataulu voi muuttua vuosittain.

Saapumisohje huutokauppapaikalle

Sisäänkäynti vanhan rakennuksen pääovista Tuomiokirkonkadun puolelta.  Ovien eteen ei saa pysäköidä autoa ja pysähtyminen tavaroiden purkua varten tapahtuu myös omalla vastuulla.

Koulun parkkipaikalle ajetaan Rautatienkadun puolelta, paikalle tulee opasteet. Pihalla on tilaa useammalle kymmenelle autolle, mutta mikäli parkkipaikka kuitenkin täyttyy, lisää (maksullisia) parkkipaikkoja löytyy runsaasti ympäristöstä sekä läheisistä parkkihalleista. Parkkilupalapun saat klo 11.00 asti TAS:n toimihenkilöltä parkkipaikalla. Tämän jälkeen lappuja saa rakennuksen sisältä TAS:n pisteeltä. Huom! Palautathan lupalapun jollekin TAS:n toimihenkilölle lähtiessäsi paikalta.

Suosittelemme tulemaan paikalle julkisilla kulkuvälineillä, mikäli se on mahdollista. Monet bussit ajavat Hämeenkatua pitkin ja pysähtyvät Stockmannin kohdalla, josta on noin sadan metrin kävelymatka lukiolle. Myös rautatieasema on suunnilleen saman pituisen kävelymatkan päässä eikä Tampereen linja-autoasemaltakaan ei ole pitkä matka lukiolle.

Tervetuloa huutokauppaan!